Program: Klimatsmart årskurs 7 och Klimatvandringar årskurs 8
Klimatförändringarna är ett verkligt hot mot vår civilisation. Programmet Klimatsmart består av två delar. I årskurs 7 arbetar du som lärare med digitalt material. Klimatvandringar erbjuds som en fortsättning för årskurs 8. Programmet är tänkt att bidra till elevernas insikt om att deras dagliga liv påverkar miljön.
Klimatsmart för årskurs 7
Fortsätter vi släppa ut lika stora mängder av växthusgaser som i dag riskerar medeltemperaturen att öka med två grader. Detta skulle få allvarliga konsekvenser för ekosystem, havsförsurning, mänsklig säkerhet, matproduktion, vattentillgång, hälsa och ökad risk för naturkatastrofer. En liten förändring av våra vanor kan få en stor påverkan på klimatförändringarna.
Du som lärare kan själv hitta många bra lektionsupplägg att inleda arbetet med. Vi har samlat en del övningar i kolumnen till höger, men även Naturskyddsföreningen och SMHI har bra material att använda. Kontakta oss gärna om du önskar mer tips eller idéer!
Under vandringen gör vi flera stopp. Det finns utrymme för dialog och diskussion under tiden.
Klimatvandringar för årskurs 8
Under våren 2025 kommer vi att erbjuda Klimatvandringar under vecka 9-11. Vi har tider tisdag, onsdag och torsdag dessa veckor och inbjudan skickas ut till skolorna i januari. Vandringen tar ca 2 timmar och vi är utomhus hela tiden. Vi fokuserar på hur Helsingborgs stad arbetar med att förebygga utsläpp och anpassa för ett varmare klimat. Vi utgår från Helsingborgs Klimat- och energiplan och allt som vi går igenom under vandringen är baserat på vetenskap och aktuell forskning. Klasserna kan med fördel arbeta vidare efter vandringen och även kontakta oss om fortsatt dialog kring klimat och hållbar utveckling.
Vi avslutar Klimatvandringen vid en gammal kastanj i Slottshagen.
I årskurs 9 bokar ni en lektion i vårt program Avfall, Energi och Klimat för ett besök på Biokolsanläggningen och RecoPark.
Med kopplingar till läroplanen och FN:s globala mål för hållbar utveckling är målet med programmet Klimatsmart att eleverna ska få:
insikt i vad som skapar klimatförändringarna
inspiration till vad man kan bidra med själv
konkreta kunskaper om hur Helsingborgs stad arbetar på lokal nivå
en fördjupad inblick i globala målet nr 13 – bekämpa klimatförändringarna.
Några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö- och hälsosynpunkt.
Människans användning av energi- och naturresurser lokalt och globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling.
Systematiska undersökningar och hur simuleringar kan användas som stöd vid modellering. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett i huvudsak fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med viss anpassning till problemets karaktär samt bidra till att formulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas i sammanhanget.
Eleven för enkla och till viss del underbyggda resonemang om val av tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan bidra till att ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt.
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
Eleven har grundläggande kunskaper om energi, materia, universums uppbyggnad och utveckling och andra fysikaliska sammanhang och visar det genom att ge exempel och beskriva dessa med viss användning av fysikens begrepp, modeller och teorier.
Dessutom för eleven enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur människa och teknik påverkar miljön och visar på några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling.