Pedagoger till skogs för globala målen
Emma Sjöberg, miljösamordnare på skol- och fritidsförvaltningen, funderar kring hur teorin får vingar i praktiken inför en naturskoledag med pedagoger i slutet av april.
Jag lär mig som bäst, ja kanske till och med uteslutande, i de där stunderna när teori möter praktik. När jag får se det jag hört bli till i någons eller mina egna händer. När orden blir rotade i jorden. Jag kommer ihåg när jag i sjuårsåldern gick och handlade godis och jag insåg att det jag fick tillbaka på min tia var samma som vi tragglade när vi övade tiokompisarna. Jag kommer ihåg första gången jag fick se en humla med gula pollenklumpar på benen lämna en blomma för att surra vidare till nästa i jakten på pollen och nektar. Jag förstod där och då vad pollinering är. Jag kommer ihåg flera tillfällen när kollegor försökt beskriva situationer i skolan och hur de bäst bör lösas utan att jag riktigt har fattat. Det är inte förrän jag själv står där i samma situation och kan koppla det jag hört till vad jag upplever. Där och då händer det någonting viktigt, viktigt på riktigt, i min hjärna, men bara då.
Ju äldre jag blir ju mer förutsätts jag kunna tillägna mig kunskap genom enbart teoretiska resonemang. Då får jag försöka hitta mina egna vägar till görandet.
I år har vi i Helsingborgs skolor ett uppdrag från politikerna att fokusera på Agenda 2030 och de globala målen. Vi ska identifiera vilka mål som är viktiga för oss och se till att de finns med i verksamhetens arbete. För att vi ska kunna göra det måste Agenda 2030 och de globala målen vara bekanta och relevanta för oss. Hur gör vi det?
Fredagen den 27 april ger sig Helsingborgs naturskolor (SFF:s naturskola, Miljöverkstaden och Fredriksdal) ut med 35 anmälda pedagoger som genom utomhuspedagogiken ska lära känna Agenda 2030 och de globala målen lite bättre. Vi låter praktiken möta teorin. Med sig hem hoppas vi att de har kunskap om Agendan och målen och redskap att praktiskt jobba omkring frågorna med barnen.
Ett steg på vägen mot måluppfyllelse i det viktiga uppdrag som skolan har:
”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling” (lgr 11)
foto: Eva Sunnerås