Årskurs 7: Klimatsmart

Hur påverkar våra val klimatet, och vad kan vi tillsammans göra för att skapa en hållbar framtid? Programmet Klimatsmart bjuder in elever i årskurs 7 att bli aktiva deltagare i klimatarbetet med fokus på kritiskt tänkande, samarbete och praktiska lösningar.

En grupp med barn som står med plakat med olika budskap om miljön och klimatet. En grupp med barn som står med plakat med olika budskap om miljön och klimatet. En grupp med barn som står med plakat med olika budskap om miljön och klimatet. En grupp med barn som står med plakat med olika budskap om miljön och klimatet. En grupp med barn som står med plakat med olika budskap om miljön och klimatet. En grupp med barn som står med plakat med olika budskap om miljön och klimatet.

Smarta val för en hållbar framtid

I programmet Klimatsmart får eleverna utforska och diskutera de olika klimatutmaningar som Helsingborg står inför. Med engagerande övningar på Habiteum tränas elevernas förmåga att kritiskt granska information, samarbeta effektivt och utveckla egna idéer för att minska stadens klimatpåverkan. Målet är att eleverna ska förstå sin möjlighet att påverka framtiden, och känna att deras handlingar faktiskt kan göra skillnad.

Bokningsperioder

Lektionen i programmet hålls på Habiteum eller på er skola och går att boka måndagar, onsdagar och fredagar vecka 36 till vecka 43. Alla lektioner är kostnadsfria.

Lektioner

Ett grått växthustak i en grön park med gångar i trekant sett uppifrån himlen. Ett grått växthustak i en grön park med gångar i trekant sett uppifrån himlen. Ett grått växthustak i en grön park med gångar i trekant sett uppifrån himlen. Ett grått växthustak i en grön park med gångar i trekant sett uppifrån himlen. Ett grått växthustak i en grön park med gångar i trekant sett uppifrån himlen. Ett grått växthustak i en grön park med gångar i trekant sett uppifrån himlen.

Möt klimatutmaningarna tillsammans

Lektionen består av tre delar. I den första delen får eleverna diskutera och sortera olika påståenden om klimatet i fakta eller myt. De utmanas att argumentera och tänka kritisk kring vilka hållbara klimatval som går att göra i vardagen. I den andra delen ger sig eleverna ut på ett äventyr där de tillsammans ska lösa olika klimatutmaningar för att hindra miljöboven Henning Borg att fortsätta skada miljön i Helsingborg. Övningen fungerar som ett ”escape room” med fokus på kreativ problemlösning och samarbete. I den sista delen får eleverna axla rollen som experter och framtidens stadsplanerare. I en workshop ska de ta fram konkreta förslag på hur Helsingborg kan anpassas till och skyddas från effekterna av ett förändrat klimat.

Viktigt inför er bokning

Ämnen och läroplan (LGR 22)

Globala målen